marți, 17 noiembrie 2009

Iluzia comunicarii. Relatia candidatiilor la Presedintie cu alegatorii

***

In aceasta campanie electorala constatam existenta unor relatii intermediate intre candidati si votanti. Acest aspect transpare foarte clar mai ales in cazurile candidatilor PD si PSD, partide care detin impreuna aproape 70% din  functiile administrative din aparatul local. Aceasta situatie i-a permis domnului Basescu si - mai putin - d-lui Geoana sa isi faca o campanie agresiva in mijlocul acestei comunitati. De la pixuri, plase si brichete cu insemnele electorale ale candidatilor si pana la mita directa constituita din alimente de baza sau chiar bani, universul acesta al micilor comunitati locale au cunoscut din plin violenta atacului asupra constiintelor.

Dar candidatii? Unde sunt candidatii? Aceasta este o intrebare legitima, deoarece foarte putini cetateni au avut acces la intalnirile directe cu cei care isi doresc un mandat de cinci ani la Cotroceni. Teoretic, cei mai avantajati din acest punct de vedere au fost votantii d-lui Basescu. Teoretic! Deoarece in practica, alegatorii reali ai candidatului PD au fost inlocuiti la mitingurile de peste 10.000 de participanti, de catre beneficiarii ajutorului social, adusi la aceste adunari in mod fortat de catre primarii prea zelosi.

Principalul vector de imagine pentru acesta a fost pomenile electorale, nenorocire preluata si perpetuata de catre PD de la PSD. Panotajul excesiv conduce si el la ideea ca Basescu este peste tot.  Numai ca acest mijloc de campanie electorala comporta riscuri. Se poate ajunge la o suprasaturatie a nehotaratilor, hartuiti de privirea presedintelui de pe miile de panouri electorale. Este posibil ca tocmai aceasta agresivitate sa ii convinga pe cei care inca nu si-au format o opinie, sa mearga la vot si sa voteze tocmai impotriva celuia care incearca sa patrunda fortat in viata lor.

Mircea Geoana beneficiaza de experienta lui Viorel Hrebenciuc in conducerea campaniilor electorale. Omul si-a dovedit competenta in cateva succese electorale majore ale PSD - ului. Numai ca atunci Hrebe beneficia de aportul unor candidati adevarati. Ori dl. Geoana este departe de aceasta caracterizare.  Perseverentii activisti pesedisti isi fac datoria dupa cum pot.  Mai cateva kilograme de zahar sau faina, mai un litru de ulei, doar-doar vor convinge. Insa este greu sa ai rezultate cand candidatul a carui imagine o promovezi, refuza sa iese pe sticla. Iar acest lucru il descalifica.

Aceasta relatie intermediata le face rau celor doi. De ce? Deoarece Romania nu este locuita doar de fripturisti. Avem o majoritate tacuta, dezamagita, capabila insa de a inclina decisiv balanta. Iar aceasta majoritate nu sustine nici nesimtirea lui Traian Basescu si nici lasitatea lui Mircea Geoana. Este majoritatea bunului simt, este Romania celor care au reusit in viata, atat profesional cat si in plan personal. Ei vor decide cine ne va fi presedinte. Si in acesti oameni, femei si barbati, in judecata lor, eu am incredere.