marți, 13 noiembrie 2012

Primarii - negrii de pe plantația de morcovi

***
In judetul Timis, o stire confirmate din mai multe surse ne spune ca mai mult de doua duzini de primari PDL au ales sa se alature USL(PSD), nu direct, datorita legislatiei electorale care descurajeaza aceasta practica, ci mai pe ocolite. Cu alte cuvinte, in aceasta campanie electorala USL se bazeaza pe aportul acestora dar si a unor primari proveniti din PPDD, UDMR si PNTCD. La prima vedere aceasta suire din mers in căruța USL pare una imorala, demna de a fi condamnata. Aprofundand insa legislatia in vigoare, ne dam seama ca edilii care se incapataneaza sa ramana in afara jocurillor politice ale Puterii risca sa bifeze un mandat sec, fara nici o realizare demna de a fi consemnata de catre comunitatea pe care o conduce.

In judetul Timis, ne place sau nu ne place, omul-forte al actualei guvernari se numeste Titu Bojin. Restul, inclusiv noul primar al Timisoarei, Nicolae Robu sau potentul tanar politician Sorin Grindeanu nu sunt altceva decat niste personaje secundare. Tortul alocarilor bugetare pentru comunitatile locale este taiat de catre actualul presedinte al Consiliului Judetean. Din aceasta postura, mizand si pe o prezenta destul de placuta - mai ales atunci cand o da in grai banatean - Titu Bojin a reusit sa faca din PSD un partid-mamut care a atras de facto pe mai toti primarii din judet cu exceptia celor alesi dintre membrii PNL.

Au fost destui cei care au blamat gestul edililor PDL. Au ei insa in totalitate dreptate? Nu cred. Un primar este responsabil in primul rand in fata cetatenilor care l-au adus in functie. Ori, in contextul in care legislatia romaneasca este una destul de stufoasa si netransparenta atunci cand vine vorba de impartirea fondurilor de la buget, ei trebuie sa asigure un flux continuu de venituri care sa echilibreze bugetul local. Din acest punct de vedere primarul trebuie asimilat unui manager si nimic mai mult.  Politica, in sensul ei ideologizat, se face incepand cu doua nivele mai sus. Parlamentul si Guvernul trebuie sa fie cele care sa dea directiile de urmat. In plan local edilul trebuie sa fie cel care sa garanteze cu propriul mandat indeplinirea unor indicatori socio-economici care sa asigure dezvoltarea comunitatii.

Personal nu vad de ce s-ar face un capat de tara vizavi aceste permutari politice in contextul in care beneficiem de aceeasi legislatie netransparenta, care ingaduie ca un primar membru al unui partid de opozitie sa aibe parte de alocari bugetare cu mult mai mici decat cele de care beneficiaza un primar care face parte dintr-o formatiune politica guvernamentala. Asa ca mai usor cu Tradarea pe scari!