miercuri, 15 februarie 2012

Romania Liberala si dusmanii ei

***
Parafrazandu-l pe ilustrul ganditor austriac Karl Popper, autorul lucrarii "Societatea civila si dusmanii ei", nu pot sa nu ma intreb cine din aceasta tara nu doreste aparitia unui proiect politico-ideologic complementar PNL, capabil de a genera curente, dezbateri, modalitati de actiune in cadrul ideologiei liberale, cea atat de des pomenita dar atat de inexistenta in tara noastra. Initiativa unor tineri liberali afiliati PNL sau cu evolutie paralela partidului, concretizata in proiectul programatic al Romaniei Liberale, este atacat nu atat din interiorul formatiunii politice liberale ci, individual, de catre Sorin Rosca Stanescu. Calitatea pe care si-o asuma SRS atunci cand ataca, destul de dezlanat, nou-aparuta miscare, este foarte difuza. Sa fie vorba de ziaristul Rosca Stanescu? Nu cred, deoarece el a murit odata cu ziarul Ziua. Atunci o fi vorba de proaspatul membru PNL Sorin Rosca Stanescu? Se poate, dar nu cred ca a fost indemnat de catre cineva de la varful partidului sa o faca, deoarece, dupa cum pomeneam mai sus, acest think-tank al tineretului liberal poate fi complementar PNL si nu concurent lui.

Atunci ce il mana in lupta pe SRS? Cred ca aici avem de-a face mai mult cu un reflex de scribalau de partid. Si nu de partid liberal ci de partid comunist, care nu accepta nici o deviatie de la inchipuita ortodoxie ideologica pe care o serveste. Dar totusi exista o ideologie clar definita in cadrul PNL? La aceasta interogatie raspunsul meu este unul mai degraba negativ. Din pacate, in ultimii ani liberalii si-au cam neglijat la maxim componenta ideologica a discursului lor politic. Ca sa o spunem pe sleau, in acest moment PNL apare mai degraba ca o formatiune politica dezideologizata, incapabila de a-si intelege locul si menirea ei pe scena politica romaneasca. Alunecarea treptata catre stanga esicherului politic reprezinta un fapt destul de vizibil chiar si pentru cineva nefamiliarizat cu discursurile ideologice. PNL pare sa isi fi pierdut busola politica, ratacind pe mari si oceane descoperite de altii si neglijand mostenirea venita dintr-un trecut glorios. In acest context ar fi trebuit salutata aparitia unei miscari intelectuale care promite sa readuca la viata, sa reinoiasca si sa dea o noua si moderna reinterpretare ideilor clasice ale liberalismului.

In schimb insa, dl. Rosca Stanescu intelege sa improste cu scarna pe toti cei care inteleg ca liberalismul trebuie discutat din punct de vedere ideologic, pe cei care au indraznit sa fondeze o miscare internautica unde sunt asumate idei liberale mai clare decat in orice document de partid. In opinia fostului director al ziarului "Ziua", acestia nu sunt altceva decat niste liberali din pubela, buni doar de dispretuit deoarece ei indraznesc sa puna sub semnul intrebarii natura ideologica a aliantei dintre PNL si PSD. Nu domnule Stanescu, nu ei sunt demni de a fi dispretuiti ci cei care, pe fondul incredibilului recul politic inregistrat de catre Traian Basescu, nu reusesc sa vorbeasca aceasi limba in vederea asaltului final asupra Puterii. Nu cunosc personal pe nici unul dintre membrii fondatori ai miscarii, insa ma indoiesc ca Stefan Szobotka, Bogdan Duca sau Gheorghe Hitila mor de dragul PDL sau a altor partide pseudoliberale. Nu, ei isi doresc ca PNL sa isi reia locul sau traditional pe esicherul politicii romanesti. Doresc o reideologizare a partidului, o revendicare mult mai puternica a radacinilor, o ancorare mult mai reala in principiile liberalismului politico-economic.

Romania Liberala reprezinta o sansa enorma pentru PNL. In conditiile in care acest partid a fost vaduvit in ultima perioada de aportul unui think-tank adevarat, rolul Romaniei Liberale poate sa creasca exponential.Chiar este de dorit un asemenea lucru.

17 comentarii:

  1. eu stiu ca regretatul fiu al lui SR Stanescu a fost parlamentar PSD. prin urmare, nu ar trebui sa ne mire atitudinea acestuia.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Atitudinea lui SRS este una tipica pentru un jurnalist format intr-un anumit regim politic. Tot cea ce presupune o actiune cognitiva rerezinta o amenintare.

      Ștergere
  2. Nu pot fi de acord ca Romania Liberala reprezinta o sansa pentru PNL, din contra, mai degraba reprezinta un pericol puternic. Site-ul si asa zisa dezbatere care se petrece pe acolo nu se desfasoara in spiritul unui "think-tank" ci mai degraba pe modelul nasterii unui nou partid sau a unei noi miscari politice si, evident ca totul se petrece prin erodarea PNL. Acolo se laseaza programe, manifeste si declaratii politice, se folosesc expresii ca "noi credem", "noi consideram", menite sa solidifice o entitate care inca nu s-a anuntat, dar care cauta sa atraga cit mai multi sustinatori.
    Stim cu totii, ca liberalii sunt cel mai nestatornic electorat, si cel mai predispus schimbarii de convingere, tocmai prin apartenenta sa la un sistem de valori liberal care incurajeaza dialogul si schimbul de idei.
    Eu cred ca aici se naste de fapt un PL-D doi, care, poate ca nu va fuziona cu PD-ul, dar care are exact acelasi scop, slabirea suportului electoral pentru PNL inainte de urmatoarele alegeri. Timeline-ul lansarii acestui forum corespunde suspect de bine cu timeline-ul aparitiei PL-D inainte de alegerile din 2008. Cam tot un an au vinturat si ei drapelul inainte de a fi inghititi de PD. Sa ne amintim ca, atunci cind s-au coagulat, si ei s-au coagulat in jurul unui concept numit "Platforma Liberala"? Cit de orbi trebuie sa fim ca sa nu vedem asemanarile?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Subscriu cu toata convingerea . Se pare ca dl. Garcia Muerte are probleme de acuitate vizuala , apropo de intrebarea dvs . de final...

      Ștergere
    2. Am o singura intrebare pentru D-voastra: chiar vedeti liberalism in actiunea politica a PNL? Chiar vedeti principii de dreapta de la care sa nu abjure actuala conducere? Poate chiar am eu probleme de acuitate vizuala...

      Ștergere
    3. Pai cam asta era problema si cind s-a nascut PL-D-ul ca nu era destul liberalism la PNL, si ca Tariceanu conducea partidul dupa vrerea lui.
      Ca sa va si raspund la intrebare, pe scurt, vad destul liberalism in actiunea politica a PNL ca sa imi mentina increderea in ei. Distinctia pe care ar trebui sa o facem cu totii, fie ca ne convine fie ca nu (mie personal nu imi convine) este ca nu mai putem vorbi despre PNL atunci cind vine vorba de actiune politica. PNL, face acum parte dintr-o alianta politica atit pre cit si post electorala (stiu, stiu, are zilele numarate) cu un partid cu doctrina diametral opusa. Motivele variaza, dar eu zic sa punem placa cu alternativa democratica la puterea actuala, ca tine destul de bine. Din punctul meu de vedere, atita vreme cit USL se concentreaza pe crestere economica, pe facilitati fiscale in mediul de afaceri, pe reducere de TVA, pe reducere de CAS si alte taxe si impozite, atita vreme cit sunt asigurate drepturile omului in tara asta si o buna guvernare (adica aproape tot ce n-a fost in stare sa realizeze PD-ul in anii astia), eu ma declar multumit. Daca cumva incep discutiile pentru cresterea taxelor, pentru trecerea la un impozit diferentiat care sa depaseasca cuantumul curent de impozitare la vreunul din paliere, si PNL-ul inca sta la masa discutiilor, atunci putem discuta despre o "tradare" a principiilor liberale. De asemenea daca cumva incep discutiile despre politizarea functiilor administrative sau despre restringerea drepturilor la libera exprimare sau la libera initiativa.
      Din punct de vedere politic, PNL-ul face parte la PARITATE (incluzind aici si cei citiva PC-isti care au sa prinda foloasele USL-ului) din cea mai puternica structura politica. Daca azi PNL-ul ar sta singur ca intentie de vot, ar sta pe la 23-25 %. Din acestea, s-ar eroda in campania dusa in trei cel putin citeva procente si ne-am trezi cu un partid aflat la 20-22%. Adica exact scorul lui Crin la presedintie. Prin aceasta constructie, PNL-ul nu numai ca ajunge mult mai aproape de procentele PSD-ului ca reprezentativitate in parlament (undeva pe la 30% daca e sa ne luam dupa sondajele care dau USL la 60%), dar se si asigura ca nu poate fi inlaturat usor de acestia dupa alegeri, pentru ca vor avea, in mare, acelasi numar de parlamentari. Daca imi spuneti cind, in ultimii 20 de ani PNL a reusit sa aduca in parlament tot atitia oameni cu PSD-ul, sau macar sa se situeze la citeva procente distanta, putem discuta de o actiune politica impotriva sanatatii partidului.

      Ștergere
  3. Multumesc, in numele meu si al celorlalti colegi "conspiratori" de la "Romania liberala". Trebuie sa recunosc ca ca ne-ai "desconspirat" bine.

    Sa stii ca si noi te urmarim cu interes de multa vreme :). Daca vei vrea sa colaborezi cu platforma noastra, suntem mai mult decat incantati.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. " Trebuie sa recunosc CA CA ne-ai " desconspirat " bine " . Am reprodus fidel una dintre propozitiile dvs. A-ti " comis-o " din cauza emotiei declansate de catre elogiile pe care vi le-a adus dl. Garcia Muerte , presupun...Va urez sa aveti o inima mai "tare" versus emotiile de orice fel si succes in demersul Romaniei Liberale , pentru ca efectul acestuia sa nu fie sinonim cu cele ce am scris eu cu majuscule in " citatul " din introducerea postarii mele...

      Ștergere
    2. Ei , se pare ca si eu sunt emotiv : am scris " a-ti " in loc de " ati comis-o "...Scuzele mele ...Nu-mi ramane decat sa-mi urez si eu o inima mai " tare " versus emotiile de orice fel...:) Bine macar ca mi-am " revenit " relativ repede ...

      Ștergere
    3. Credeam ca ghilimele sunt suficiente ca sa sublinieze ironia cu deSconspiratul :))

      Ștergere
    4. Scuzati-mi neatentia. Da. A fost un "ca ca" provocat de graba. Si da, trebuie sa recunosc ca e un pic emotionant sa vezi ca te mai apara cineva dupa saptamani de isterice si absurde acuze.

      Ștergere
    5. Multumesc pentru aprecieri, ele sunt reciproce. Din pacate am mult prea putin timp liber pentru a ma exprima si pe un site cu pretentii si tinuta precum Romania Liberala. Multumesc inca o data.

      Ștergere
  4. Si de ce trebuie sa ne inflamam atat pe marginea celor afirmate de SR Stanescu ?! Cei de la Romania Liberala au o pozitie ( destul de ambigua si dezlanata ) fata de rolul si locul PNL pe scena politica , SR Stanescu are alta pozitie . De ce trebuie sa spui ca SR Stanescu " improasca cu scarna " ? Si-a prezentat opinia personala , in cadrul unor " discutii ideologice " , nu a dat vreun ucaz , vreun edict sau decret prin care sa puna pumnul in gura Romaniei Liberale ! Sau la " discutii ideologice " au dreptul sa participe numai cei de la Romania Liberala ? PNL ar trebui sa fie mandru , vazand cati " mor " de grija lui...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vi se pare ca am absolutizat ideile exprimate de SRS? Nu, eu am constatat doar ideea de baza a lui Stanescu referitoare la Romania Liberala. Nimic mai mult. Nu am amestecat partidul, dovada fiind faptul ca am exonerat de orice vina pe orice membru al conducerii actuale. In fine, nu este deloc intentia mea aceea de a cauza probleme PNL. Sper ca fiecare sa inteleaga exact cea ce vreau sa spun cu adevarat.

      Ștergere
  5. Poate pentru ca sr stanescu, in textul lui, nu exprima o pozitie ideologica, ci manipuleaza prin lipirea de etichete infamante, stil pe care l-a invatat in anii lungi si grei ai colaborarii sale cu securitatea?!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Perfect de acord.Nu stiu daca este vorba de practica dovesita in favoarea Securitatii sau este vorba de o trasatura de caracter formata in anii comunismului.

      Ștergere
  6. ,,Din păcate, agenda reală a românilor liberali nu coincide, astăzi, cu acțiunea politică a PNL''. Aşa scrie în Manifestul României Liberale. L-am citit şi eu. Pe mine mă contrariază multe dintre ideile de acolo. Sunt teorii elitiste. România Liberală pare a nu propune o dezbatere reală în interiorul liberalismului românesc, ci mai degrabă a decreta, din start, ce e bine şi ce e rău. Iniţiatorii vădesc intoleranţă şi superioritate. Ba, în avântul lor de ,,lupi tineri'', trasează şi o limită de vârstă, de parcă ei ar fi deţinătorii unor adevăruri absolute pe care nu le pot înţelege, de pildă, liberalii mai trecuţi. În fine, voi mai aprofunda filozofia lor, la cald nu mă satisface. Poate pentru că tonul sentenţios mă cam sperie.

    RăspundețiȘtergere